Endaaa fler tanker, rundt ting! (NAV)

Tredje innlegget mitt på en kveld. 

Haha jaja de som ønsker å lese de gjør det. De andre får la være. :p

Tenkte jeg sku forklare litt om min situasjon..

Mange lurer på hvorfor jeg har en spleis ute. Og jeg har rett på det ene og det andre. 

Jada, jeg har rett på det. Men nå har det seg desverre slik at det er viktig å ha litt trynepolitikk. Jeg har bodd her i 5 år. Og det har vært noen tøffe år. Ikke bare med livet, det å bygge seg opp igjen, men rett og slett med det offentlige. 

For litt over ett år siden ba jeg om å få økonomistyring. Jeg ville lære meg å ta vare på økonomien min. Jeg hadde ikke hatt eget bankkort på mange år og var redd for å drite meg ut. Så da ba jeg om hjelp. Sånn at det som sku betales ble betalt osv. Jeg sa med en gang at jeg ikke ville ha husleie pengene inn på konto. Dette skulle de ta og direkte over til husvert. Ja, det skulle de fikse. Og jeg lever i god tro. Husleie blir betalt, strøm, Internett og tlf. Yess, jeg slapp og få pengene inn for så å bli manisk og gå og impuls handle. 

Kjempe opplegg. Trodde jeg. 

Jeg fikk purring på strøm. Ble ganske irritert og ga beskjed til nav. Han sa han ikke hadde mottatt strømregning fra meg. Detta hadde skjedd fleir ganger sa han. Eg blei endå meir irritert. For eg var inne med de og la de i postkassen til nav kvar gang de kom. Men tydeligvis kom de kje lenger enn til den postkasso. 

Det løste seg og regningen ble betalt. Etter ei stund fikk jeg sms med stengevarsel på strømmen. Nok en gang super stressa og sendte mail til min daværende saksbehandler. Eller ringte. Akkurat det klarer jeg ikke huske. 

Uansett så snakket jeg med han på tlf ang de regningene og jeg ga klar beskjed om at da fikk han ringe ut til strømselskapet og få faktura direkte sendt til nav. For tydeligvis spiser postkassa brevene.. (jeg har hørt om fler som sier at brevene de leverer ikke alltid når en saksbehandler, men jeg veit ikke nok om det til å uttale meg og jeg skriver kun om mine ting i denne bloggen)

Strømmen ble ordna og jeg levde i fortsatt god tro på at ting gikk veldig bra. At jeg hadde alt på stell.

Det skjedde ting igjennom hele veien da jeg hadde økonomistyring. Så jeg bestemte meg for å si opp. Prøvde faktisk si opp opp til fler ganger, til ingen nytte. Følte meg ikke hørt eller sett. 

Jeg fikk beskjed at medisiner, tannlege og lege sku supplerende stønad dekke. Jeg leverte inn legeregninger, psykolog regninger, tannlegeregninger. Jeg har nå utestående hos tannlege, lege og psykolog. Medisinene betalte jeg stort sett selv. Tidligere tulla de til husleia også. Da stod jeg i fare for å miste leiligheten. Da sa saksbehandler til meg “blir du kasta ut så får vi hjelpe deg med å finne en leilighet da. 

Trodde de sku hjelpe meg med økonomien jeg?

Nå i år kom corona.  Jeg fikk tilbake aap, jeg hadde bestemt meg for å ikke ha denne ordningen lenger. Så når jeg mottok forlengelse av kontrakten på økonomistyring fikk han klar beskjed på at jeg ikke kom til å skrive under, for de hadde nesten kjørt meg på ræv mer enn en gang. 

Jeg får da beskjed at om jeg sier opp, kan jeg aldri søke om hjelp mer. Nødhjelp eller whatever. Når man sier nei til frivillig økonomistyring kan man ikke trenge hjelp.. Da får man avslag. I følge min daværende saksbehandler. Det fikk briste eller bære. Jeg orka ikke mer, og sa opp styringen. 

 

Etter ei lita stund får jeg melding av husvert (legg merke til datoene) :

Hei!
Eg har gått gjennom husleigene og no står det ikkje bra til.
Okt. 19, betalt 15.01.20.
Nov. 19, betalt 02.04.20
Des. 19, betalt 03.04.20
Jan 20, betalt 30.04.20
Febr 20, delbetalt med 4700 den 22.06.20.
Mars, ubetalt.
April, ubetalt.
Mai, ubetalt.
Juni, ubetalt.
Juli, ubetalt.
Dette må ordnast opp i nå.

Her er det noe riv ruskende gale. 

Så nå er advokat på saken. Jeg prøver å samle dokumenter, fylkesmann var ikke riktig instans og klage til når det gjaldt økonomistyring. Så da må vi bare  kjøre på videre da. 

Forresten så måtte jeg søke om sosialhjelp. Fordi plutselig var skattetrekket mitt på 50% uten at jeg hadde endra det. Jeg ringte skatteetaten og spurte hva jeg skulle gjøre i og med at jeg ikke hadde penger etter ting var betalt. Nei det visste han ikke. Jeg fikk ihvertfall ikke pengene igjen før til neste år. (Noe som uansett ikke skjer pga gjeld!) Anyway. Jeg har enda ikke fått svar på søknaden og det har vært heftig. 

Så her har dere en hel historie og jeg legger ved spleisen så folk kan se at jeg faktisk skriver en forkorta historie der. 

https://www.spleis.no/project/117817

 

Masse frustrasjon rundt det offentlige i denne kommunen. Men jeg gir meg ikke. Så det er jo bare greit. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg